Január v znamení youtube odporúčaní

januára 15, 2021

Ahojte!
Asi by sa na začiatok hodil nejaký ten mini úvod, lebo naozaj ubehla už doba, odkedy sme čokoľvek pridali na blog. Od posledného článku sme s Bailey obe stihli osláviť narodeniny a taktiež sme sa spolu v septembri vrhli do nového spoločného projektu, ktorým je knižný podcasť Nespoľahlivé rozprávačky, ktorý nájdete na Spotify ale aj na ostatných podcastových platformách. Práve toto zabralo väčšinu nášho času, a keďže nám toto podcastovanie vydržalo a stále nás naplno baví, plánujeme v ňom naďalej pokračovať.
Ak ste počúvali náš posledný podcast s názvom Čo nás čaká v novom roku..., tak isto viete, že som sa rozhodla robiť si rôzne knižné výzvy aby som si troška spestrila svoj čitateľský rok. V prípade, že ste podcast nepočúvali, alebo len chcete vedieť o mojej čitateľskej výzve niečo viac, môžete pokračovať v čítaní.
(Edit: Tento článok pridávam omnoho neskôr ako mal výjsť, keďže som mala technické problémy s blogom. Takže ak ste si všimli nejaké divné články, ktoré sa tu zjavovali a mizli, to všetko bola moja snaha prísť na to, v čom je problém. - Janelle)



Január som sa rozhodla odštartovať čítaním najlepších kníh za rok 2020 od mojich obľúbených youtuberov, nasledujúce mesiace si pravdepodobne urobím aj nejakú výzvu zameranú na klasiku, na nejakého konkrétneho autora a podobne - je dosť možné, že to bude do značnej miery závislé na knihách, ktoré už vlastním - aspoň kým opäť neotvoria knižnice. Tak ako som už vyššie spomenula, výzva sa bude týkať youtuberov - pozriem si videá, kde hovorili o svojich najobľúbenejších knihách za rok 2020 a z nich si následne zostavím zoznam na čítanie - TBR.
Tuto si ponechám otvorené možnosti, keďže od každého si dám do TBR listu 2-3 knihy , ktoré ma zaujali, ale z časových dôvodov pravdepodobne prečítam len jednu z nich. A keďže by to malo byť zvládnuteľné, plánujem prečítať okolo troch kníh, aj keď spomeniem obľúbencov od 4 youtuberov, Ten štvrtý človek je taký bonusový, ak by vyšiel čas, a aj chuť, tak nech mám tu možnosť vybrať si niečo naviac.

Prečo som sa pre túto challenge rozhodla?

Snažím sa troška si rozšíriť svoje knižné obzory a prípadne nájsť nový žáner alebo typ kníh, ktorý by sa stal mojím favoritom. Hlavne po roku, kde som čítala prevažne YA cítim, že už potrebujem zmenu, aj napriek tomu, že YA naďalej zostáva mojim favoritom. A keďže je tomu tak, tak sa na začiatku tohto zoznamu objavia aj young adultky, ktoré mám už dlhodobejšie v pláne prečítať. Aby tam však neboli len tie, vyberala som do tejto výzvy youtuberov, ktorých čitateľký vkus nie je úplne rovnaký ako ten môj.
A teraz už prejdime rovno k TBR listu.


Knihy od Myonny z myonna reads
Prvou knihou z jej prečítaných za minulý rok, ktorá ma zaujlala bola kniha Cemetery Boys od Aidena Thomasa, ktorú som všetkých videla čítať už tento november. Táto kniha je o trans chlapcovi Yadrielovi, z tradičnej Latinx rodiny, ktorá odmieta prijať jeho identitu, Aby im dokázal, že je pravý brujo (čarodejník praktizujúci mágiu a rituály) a získal si ich uznanie, vykoná rituál po ktorom môže vidieť duchov. Pomocou neho chce vyriešiť smrť svojho bratranca a pomôcť jeho duši prejsť na druhú stranu. Namesto neho však omylom privolá dušu školského zlého chlapca Juliana, ktorý je odhodlaný zistiť, kto stojí za jeho smrťou. The Black Kids od Christiny Hammonds Reed je z úplne iného súdka, je to príbeh o dospievaní, ktorý sa zaoberá otázkami rasizmu, sociálnymi triedami a násilím očami mladej černošky z bohatej rodiny. Jej život sa zmení po tom, ako polícia dobije istého černocha až skoro na smrť a zrazu ju spolužiaci nevidia len ako jednu z nich, ale aj ako jednu z černochov.


Knihy od Kayly z BooksandLala
Kaylin vkus na knihy by snáď ani nemohol byť viac iný ako ten môj, napriek tomu si občas aj ona rada prečíta YA a jedným z jej minuloročnýuch YA obľúbencov bola kniha Felix Ever After od Kacen Callender, ktorú čítala aj Bay a tiež sa jej páčila. Kacen je poc autor, ktorý je aj súčasťou lgbtq+ komunity a práve tieto svoje skúsenosti využil aj pri písaní knihy Felix Ever After, ktorá je o trans tínedžerovi, ktorý sa snaží navigovať svoj život a sebaobjavovanie a súčasne sa po prvýkrát zamiluje. Toto som si pridala na zoznam preto, že som to tiež mala v pláne čítať už dlhšie, ale minulý rok som sa k tomu nakoniec nedostala, aj keď toto je taká voľba na istotu. Druhou knihou v mojom pomyselnom TBR je knižka Bad Feminist od Roxane Gay a to je troška divoká karta, keďže rozoberá pre niektorých kontroverznú tému feminizmu a také knihy väčšinou buď milujete alebo nenávidíte. Disfigured: On Fairy Tales, Disability, and Making Space od Amandy Leduc je knižka, ktorá sa zaoberá otázkou rôzneho fyzického postihnutia, a ako je práve toto zobtazené v rozprávkach. Spoiler - hrdinovia v rozprávkach sú väčšinou krásni a dokonalí, naopak zlodusi sú častokrát tí, ktorí trpia nejakou nedokonalosťou. Ak sú rozprávky základom našej kultúry, môže si osoba s postihnutím myslieť, že ju čaká šťastný koniec? Túto otázku a mnohe ďalšie si kladie táto kniha a ja si myslím, že je to čítanie, ktoré by mi mohlo veľa priniesť, a ak sa k tejto knihe nedostanem tento mesiac, dúfam, že ju prečítam aspoň do konca roka.


Knihy od Cindy z withcindy
Mojou prvou voľbou od Cindy je knižka Maybe You Should Talk to Someone od Lori Gottlieb. Autorka je totiž psychoterapeutka, a v tejto knihe sa dozvieme viac o jej práci, a takisto tam načrtne aj príbehy svojich pacientov. Úplne mimo mojej konfortnej zóny je My Dark Vanessa od Kate Elizabeth Rusell, keďže ide knižku, ktorá rozoberá dopady vzťahu medzi naivnou tínedžerkou a jej učiteľom, ktoré ešte trvajú roky potom. Samotná Vanessa sa necíti ako obeť, avšak keď ju po rokoch kontaktuje ďalšia bývalá študentka, ktorá mala s týmto učiteľom podobnú skúsenosť, je znova postavená pred svoju minulosť a je nútená ju konfrontovať. Ak si však pripustí, že ich vzťah nebol láska znamená to, že je celý jej život lož?


Knihy od Noelle z Noelle Gallagher
The Song Of Achilles od Madeline Miller je na mojom radare už dlhšiu dobu, špeciálne po tom, čo som videla video od reag. Možno neviete, že grécka mytológia je moja slabosť... Akurát sa bojím túto knihu čítať ako prvú, keďže plánujem čítať aj Kirké, a tá by mala podľa všetkého byť o čosi horšia - a ja nechem byť sklamaná ani z jednej. V prípade, že vás obe tieto knihy zaujali, len pripomínam, že vyšli aj v slovenčine :)
Ak budem mať čírou náhodou chuť na romantiku, na výber je aj The Hating Game od Sally Thorne, ktorá znie úplne ako moja šálka čaju, keďže je to enemies to lovers, čo je môj obľúbený romanttický tróp. Táto tiež vyšla aj v slovenčine a na buxe ju nájdete za 2 eura - slovenský názov je Hra na lásku a nenávisť ;)




Tento zoznam kníh je riadne obsažný... ale všetky znejú tak strašne super, a ja dúfam, že sa dostanem aspoň k trom z nich. Verím, že ste prečítaním tiež nabrali inšpiráciu alebo aspoň chuť čítať, a že toto nie je prvý a posledný článok, ktorý tento rok napíšem. Zatiaľ sa lúčim a vidíme sa snáď čoskoro :)



You Might Also Like

0 comments