Cestovateľ - Alexandra Bracken I recenzia (spoiler-free)

januára 17, 2018

Detaily:

Názov: Cestovateľ
Originálny názov: Passenger
Autor: Alexandra Bracken
Počet strán: 440
Väzba: pevná
Vydavateľstvo: Motýľ
Žáner: YA, romantika, sci-fi, fantasy

Anotácia: Celý Ettin svet sa točí okolo huslí, ktoré neskonale miluje a pre ktoré sa mnohého vzdala. Jej život sa nečakane zvrtne v deň jej prvého verejného vystúpenia, keď sa cudzím pričinením dostane do minulosti. Neznáme dievča ju totiž sotí do priechodu v čase a zrazu sa namiesto súčastného New Yorku ocitne na rozbúrenom mori v 18. storočí. Tam zisťuje, že patrí do rodiny cestovateľov v čase a je nútená proti svojej vôli spolupracovať s Ironwoodovcami, ktorí ju nútia hľadať predmet nedoceniteľnej hodnoty. Pri pátraní po tomto predmete jej pomáha Nicholas Carter, ktorý má s touto rodinou nedoriešené účty.

Hodnotenie obálky:  Slovenská obálka sa zhoduje s originálnom a musím povedať, že je to super, lebo táto obálka je naozaj krásna. Dokonale sa zhoduje aj s témou knihy, ktorá sa odohráva tak ako v NY aj na mori. A tie farby, jednoznačne som fanušík modrej.


Táto kniha je jednoznačne ďalšou, ku ktorej čítaniu ma "prinútili" viacerí booktuberi a ich skvelé recenzie.

Príbeh je vyrozprávaný z dvoch pohľadov, začíname pohľadom Etty, ktorej hlavnú časť života zaberajú husle, kvôli ktorým sa vzdala aj vzťahu. Najdôležitejšími osobami v jej živote sú jej matka, s ktorou má komplikovaný vzťah a jej učiteľka hudby Alice. Príbeh Nicholasa Cartera spoznávame v ďalších kapitolách, kde sa dozvedáme o jeho spojení s dôležitou rodinou cestovateľov Ironwoodovcami. Nicholas a Etta sa prvýkrát stretnú na lodi, kde sa Etta dostane po tom ako ju do časového priechodu hodí Sofia, ktorá je súčasťou rodiny Ironwoodovcov. V podstate by sa dalo povedať, že Ettu táto rodina uniesla a ako a neskôr ukáže vydieraním od nej budú vyžadovať aby našla istý cenný artefakt. Pri jeho hľadaní jej pomáha Nicholas a už od začiatku to medzi nimi poriadne iskrí.


Táto kniha ma v mnohých veciach príjemne prekvapila, na začiatku som si myslela, že je prehnane pre-hypovaná, najmä preto, lebo úvod v Ettinom podaní ma nudil. Nudil ma avšak iba po tú časť, keď sa začalo cestovať v čase a ako sa príbeh rozbehol už ďalej šliapal ako dobré hodinky. Chvalabohu. Ettu som si postupne obľúbila a Nicholas mi bol sympatický už od začiatku. Keďže romanca medzi nimi sa dala predpovedať, trocha som sa bála, že to bude insta love alebo že ma to až tak nechytí ale príbeh sa nesústredil len na romantiku, tá bola viac v pozadí čo mi vyhovovalo. Na Ette sa mi páčilo, že nebola utiahnutá a reprezentovala ženy 21. storočia, ktoré si nedajú od mužov rozkazovať a páčili sa mi najmä jej myšlienkové pochody, keď sa mnohokrát musela ovládať aby sa kvôli svojej povahe a presvedčeniu nedostala do problémov, najmä v časoch keď ženy veľa neznamenali. Musela používať svoj rozum :) Nicholas bol úplne zlatíčko, ktorého osud ako nemanželského syna a mulata značne poznačil. Najmä v časoch, keď boli obe tieto skutočnosti spoločnosťou opovrhované. Veľmi zaujímavé bolo najmä to ako Etta pozoruje neprávosti, ktoré sa na ňom uskutočňujú a prezentuje názor terajšej spoločnosti a zároveň si uvedomuje, že aj keď rasizmus ešte stále úplne nevymizol, ako oveľa lepšie by sa Nicholasovi žilo v jej storočí.

Nicholas a Etta spolu pátrajú na rôznych miestach v čase a priestore po tajomnom artefakte, napríklad vo vojnou zmietanom Londýne, v Paríži či v ďalších exotickejších destináciách.

Celkové hodnotenie:
V istom zlomovom momente som sa od tejto knihy nemohla odtrhnúť a to by asi malo hovoriť za všetko. Úprimne sa mi páčili obe hlavné postavy a rôzne zápletky a prekážky, ktoré si autorka pre nich pripravila. Páčila sa mi táto verzia spracovania cestovania v čase, autorka si s touto témou poradila svojsky a celkom originálne. Určila si jasné pravidlá a tým predišla mnohým plot holes, ktoré sa knihám s touto tématikou zvyčajne naskytajú. Veľmi zaujímavé bolo pozorovať aj jednotlivé časové periódy, mojou obľúbenou bola časť v Anglicku počas bombardovania.
Tejto knihe dávam 4, 25 hviezdičiek a zvažovala som aj vyššie hodnotenie.




You Might Also Like

3 comments

  1. Na túto knihu som už čítala pár recenzií, všetko kladných a dospela som k záveru, že by som po knihe siahla, ak by som si chcela oddýchnuť, inak ma veľmi neláka. Aj keď cestovanie časom je atraktívna téma a autorka to má, ako aj čítam, super vymyslené, ja mám voči YA isté výhrady a často po nich siaham so strachom :D Už ma toľko krát sklamali, no nepopieram, aj v mnohých prípadoch nadchli♥ No keďže mám na zozname mnoho kníh, ktoré ma čakajú na poličke, k tejto sa asi tak skoro nedostanem, ale myslím, že jedného dňa možno - zo zvedavosti :) Maj sa krásne...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No ja zase práve YA môžem, avšak musí byť dobre spracovaná :D S mojím zoznam je to podobne :)

      Odstrániť
  2. Ja v tomto prípade úplne vybočujem z radu. Mne sa táto kniha skoro vôbec nepáčila a postavy tiež nie. Nemala som rada ani jednu a na celej knihe ma zaujali iba opisy miest, po ktorých cestovali. :D

    OdpovedaťOdstrániť