HumbookFest 2018

októbra 30, 2018

Ako mnohí iní bloggeri, bookstagrameri či iní knižní fanúšici, aj my sme sa tento rok rozhodli zúčastniť HumbookFestu, ktorý sa konal v Kongresovom centre v Prahe. Minulý rok nám to bohužiaľ nevyšlo, no tento sme si povedali, že tam jednoducho už ísť musíme. Dokonca sme si chceli aj kúpiť V.I.P. lístky, ale tie boli hneď fuč, tak sme sa museli uspokojiť s normálnymi.


(Bailey) V piatok som prišla za Janelle do Brna, tam sme prespali a o šiestej ráno sme už vlakom odchádzali do Prahy. Do Kongresového centra sme metrom trafili bez problémov a dokonca aj obrovský dav ľudí čakajúcich pred vstupom sa hýbal celkom rýchlo. To bolo pri našom zvyčajnom šťastí veľmi prekvapivé, obe sme totiž čakali nejakú katastrofu v podobe trojhodinového meškania vlaku či absolútneho stratenia sa.

(Jane) Pre mňa osobne to bola asi prvá akcia takéhoto druhu a nebola som si celkom istá čo mám čakať. Veľa ľudí prišlo v úplne nádherných cosplayoch, až som ľutovala, že som sa cosplayovať nerozhodla aj ja sama. Ešte som to nikdy nerobila, no samotná myšlienka sa mi páči, teraz už len zohnať nejaký super cosplay do budúcna. Medzi podľa mňa najkrajšie patrili kostým, ktorý na sebe mala youtuberka z kanálu Radši knihu, ktorá bola prezlečená za Emmu zo série Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej, všade bolo asi milión Annabeth (z Percyho Jacksona) a kopa Harry Potter postáv - moje obľúbené boli cosplaye Luny Lovegood a slizolinských študentov. 



Čo sa cosplayu týka, ja som už bola celkom zvyknutá, keďže som sa zúčastnila niekoľkých ročníkov AnimeShow a ComicsSalon v Bratislave. Raz som dokonca cosplayovala Táliu z Percyho Jacksona. Dosť random voľba, úprimne. Myslím si, že je strašne pekné keď sa kopa ľudí pre niečo nadchne tak, že sa až oblečie do kostýmov. A ja osobne hrozne milujem kostýmy všakovakého druhu, takže budúci rok si už nejaký cosplay isto prichystám! (Spoiler alert: Ariel je už v procese prípravy, čiže ma tak možno o rok uvidíte). 

Hneď čo sme sa porozhliadli, vybrali sme sa hľadať jednu z najpodstatnejších častí festivalu - knižný stánok. Ten nás prekvapil trocha nepríjemne, keďže bol iba jeden a okolo neho bolo už ráno milión ľudí z každej strany, všetci strategicky rozostavaní tak, že cez nich nebolo ani vidieť, čo predávajú. Keďže takéto davy ma veľmi nelákajú skončila som len s pokračovaním knihy od Sebastiana de Castella - Černé znamení a plagátom Vranej šestky, ktorý bol prenádherný. 


Ja som si kúpila Oko za oko od Jenny Han a Siobhan Vivian a ešte Tisíc kousků tebe od Claudie Gray (fun fact: prechádzali sme sa po chodbe a zrazu sme začuli angličtinu, tak sme sa otočili a hneď za nami bola Claudia), po ktorých som už dlhšie pokukovala. Boli to však rozhodnutia, ktoré som spravila v priebehu asi dvoch sekúnd, lebo akonáhle ste sa dostali k pultu a konečne ste videli, čo vlastne predávajú, už ste stáli pri pokladni a chceli vedieť, čo kupujete. Po prednáške so Sebastianom de Castellom som sa chcela vrátiť a dokúpiť si aj Divotvůrcu, ale kým som sa spamätala, bol všetok fuč. 



Ak by sme mohli nejako poradiť organizátorom, určite by sme chceli budúci rok vidieť aspoň dva stánky s knihami, nech sa ľudia troška prerozdelia a nie sú také návaly. Je to predsa len festival venovaný knihám a vzhľadom na počet účastníkov a kopu voľného miesta v priestoroch Kongresového centra bolo toto rozhodnute naozaj nelogické. Taktiež by sme ocenili viac book swagových vecí, nie každý je funko pop fanúšik.


Najväčším lákadlom Humbooku bol pre nás program. Pôvodne ním bola samotná Leigh Bardugo, ktorá ale kvôli zdravotným problémom nakoniec nemohla prísť. Napriek tomu mal Humbook veľmi dobrú účasť čo sa týka autorov, ja osobne som si chcela prečítať niečo od každého z nich, čo mi však časovo nevyšlo. Stihla som si však prečítať Sebastianovu prvú knihu Divotvůrce a tá bola ohromná. Práve kvôli tomu som sa chcela ísť pozrieť na jeho interview, ktoré bolo skvelé. Bol neskutočne vtipný, príjemný a dosť inšpiratívny. Jedna z vecí, ktoré nie sú úplne bežné, je, že si autora zamilujete rovnako ako jeho knihy. 
Z ostatných autorov som si ešte chcela prečítať niečo od Claudie Gray, čo som stihla dočítať krátko po Humbooku a niečo od Sary Raasch, ktorú mám rozčítanú. Z českých autorov som sa chcela dostať k Projektu Kronos od Pavla Bareša, najmä preto, že na to všade počujem dobré recenzie. 

 Ja som tiež ašpirovala prečítať aspoň niečo od týchto autorov, ale akosi som sa k ničomu včas nedostala a tak som na Humbook išla úplne nepripravená. Najviac ma lákali (a vlastne stále lákajú) Sebastianov Divotvůrce a Tisíc kousků tebe od Claudie Gray, ku ktorým by som sa podľa plánu ešte mala dostať, keďže Claudiinu knihu som si kúpila a Divotvůrcu mi Jane veľmi láskavo požičia. Sebastianove interview ma utvrdilo v tom, že by som jeho knižkám vskutku mala dať šancu. Je to charizmatický a sympatický týpek a trúsil kopu vtipných komentárov. Veľmi ma pobavili aj jeho konverzácie s tlmočníkom, ktorý s ním bol na pódiu. 

Keďže sme mali málo času, tak sme na ostatných interview neboli, najmä preto, že sme ani jedna nečítali žiadnu inú z kníh. Na ďalší ročník Humbooku sa teda pripravíme dopredu a budeme sa snažiť prečítať si niečo od viacerých autorov, ktorí sa tam vyskytnú.
Veľmi dobrá bola aj prednáška o kreatívnom písaní od Pavla Renčína. Veľa z vecí, o ktorých hovoril, síce už dávno vieme, avšak vidieť to všetko pokope bolo fajn. A tiež nás to v ten moment inšpirovalo žiť si svoj kreatívny život. Sme rady, že sa venoval písaniu všeobecne a nielen písaniu trilerov, ktorým sa venuje on a ktoré nám nič nehovoria.


V neposlednom rade sme sa veľmi tešili na tipy od booktuberok. Nie že by sme sa chystali založiť si Youtube kanál, na to sme príliš camera shy a hlavne veľké prokrastinátorky. No niektoré ich tipy sa dajú využiť aj v instagramovom a blogovom svete. A ktovie, možno nás jedného dňa niečo posadne a predsa sa rozhodneme do toho ísť. (Napríklad taký démon s chorobnou túžbou po pozornosti a láskou ku knihám). 

Neskôr sme sa rozdelili, lebo Bailey chcela tráviť čas na prekladateľských orieškoch a ja zase v tvorivých dielňach, kde som si vyfarbila záložku s motívom Fantastických zverov. A musím povedať, že to bol super relax a mala by som asi začať vyfarbovať častejšie, možno by bol potom môj život menej stresujúci.

Na prekladateľské oriešky som sa chcela ísť pozrieť najmä preto, lebo sama študujem prekladateľstvo a zaujímali ma nejaké názory a postrehy od profesionálov. Rozhodne to bola zaujímavá časť programu a neľutujem, že som sa tam skočila pozrieť, hoci len na chvíľku.

Okrem knižiek sme obe získali aj iné veci ako napríklad čaj Loyd, kopu záložiek, e-knihy zadarmo, odznak Storki a podobné cool prkotiny, ktorým sa človek vždy poteší. A hlavne musíme vyzdvihnúť jednu z najlepších vecí na Humbooku, ktorým je Instagraf, kde sme si vytlačili tri krásne polaroidy. A keď sme videli, koľko toho tlačia ostatní, ľutovali sme, že sme si nedali vytlačiť aj viac. Nabudúce budeme múdrejšie. 
A mne sa ešte podarilo vyhrať záložku s podpisom Sebastiana de Castella, za čo vďačím instagramovej súťaži od eReading.

Ešte by sme možno spomenuli pre nás celkom vtipný moment, keď sme sedeli na prednáške Sebastiana de Castella a zrazu sa k nám otočilo jedno dievča sediace pred nami (@milovniknih) a nadšene nám ukazovalo, že práve sleduje náš story na instagrame. Sranda. Knižný svet je malý.

Tak, a to bol náš zážitok z tohtoročného HumbookFestu. Myslím, že budúci rok sa určite vydáme znovu a už sa tešíme, čo si pre nás pripravia. A čo vy? Boli ste tam tento rok? Čo sa vám páčilo/nepáčilo? 

You Might Also Like

6 comments

  1. Znie to ako super deň.:) A tá beseda so Sebastianom nadchla asi každého. Och a tie Prekladateľské oriešky by som si tiež pozrela... Mne sa teda tento rok na Humbook nepodarilo dostať, škola je potvora, ale hádam mi to vyjde nabudúce. :) Super report!
    Inak, Bailey, aké jazyky študuješ? :) Ja som tiež hádam-snáď-možno budúca prekladateľka. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že sa článok páčil :)
      Ja študujem angličtina-nemčina :D A ty?

      Odstrániť
    2. To je cool :D Ja som mala voliteľnú nórčinu minulý rok, to ma celkom bavilo.

      Odstrániť
  2. Moc se mi líbí, jak se střídají vaše názory :). A určitě by bylo fajn jít za nějakou postavu :). S tím knižním stánkem a celkově i s jídlem atak, docela čumím - čekala jsem, že to budou mít nějak lépe vychytaný...

    Jenny Han - četla jsi od ní i jiné knihy než jen "Laru Jean"? Já to momentálně dočetla a chtěla bych vědět, jestli má cenu se vrhnout na něco dalšího od ní :). První a třetí díl se mi moc líbil, z toho druhého jsem byla docela zklamaná :/.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujeme :D Za koho by si išla ty? :D No radšej sa na nič iné od nej nevrhaj... ja som od nej dočítala jednu knihu nedávno, inú ako si kúpila Bailey a teda nebola to žiadna sláva :)

      Odstrániť