V znamení ametystu - Majka Danihelová I recenzia (spoiler-free)

Názov: V znamení ametystu

Autor: Majka Danihelová
Počet strán: 435
Väzba: pevná
Vydavateľstvo: CooBoo
Žáner: YA, fantasy

Anotácia: Meggie nikdy nepochybovala o svojej zvláštnosti, keďže má červené vlasy, ktoré sa nedajú ostrihať a príležitostne ju prenasleduje fialové svetlo. Jedného dňa ju akási starena s magickou palicou zachráni pred útočníčkou v čiernom tak, že ju prenesie do úplne nového sveta. Tam Meggie zisťuje, že sa nachádza v takzvanom Ametystovom lese, o ktorom si doteraz myslela, že je výmysel jej zosnulej mamy. Jej primárnym cieľom je dostať sa domov - avšak netuší, ako na to. Po ceste spoznáva nových ľudí a zažíva nové dobrodružstva.

Obálka: Obom sa nám páči, vystihuje príbeh. Vytvorila ju Majkina kamarátka ešte dávno pred vydaním knihy a sme rady, že sa Majke podarilo vybojovať si ju, pretože je dosť pekná.
Väčšina slovenskej (a možno aj českej) blogerskej sféry už zaiste počula o diele V znamení ametystu, ktoré napísala Majka Danihelová. Ide o prvý diel fantasy série, ktorá by mala mať okolo šesť častí. Obe sme boli veľmi zvedavé, keďže sledujeme Majkin blog aj instagram, a teda sme boli svedkyňami vydávacieho procesu. Majku sme dokonca stretli osobne aj v Bratislave na Bibliotéke, kam prišla o svojej knihe niečo porozprávať. To nás utvrdilo v tom, že je to niečo, čomu by sme mali dať šancu. Treba však povedať, že sme mali aj isté obavy, keďže slovenské knihy nemajú najlepšiu reputáciu (česť výnimkám). Našťastie sme boli obe príjemne prekvapené.

Príbeh začína v našom svete. Spoznávame Meggienych kamarátov a rodinu, dozvedáme sa, že jej rodičia zomreli keď bola malá a že jej bratranec je posadnutý skúmaním nadprirodzených úkazov. Je takisto presvedčený, že Meggie je niečím špeciálna - niet sa čomu čudovať, keďže ju prenasledujú fialové vlny, má žiarivo červené vlasy, ktoré sa nedajú ostrihať ani prefarbiť a schopnosť liečiť zranenia. V tomto svete však dlho nezdržíme, pretože na Meggie zaútočí žena v čiernom a akási starena s magickou palicou ju cez portál prenesie do Ametystového lesa. Meggie je veľmi tvrdohlavá a presvedčená o tom, že to na ňu tamojší obyvatelia iba hrajú, pretože všetko, čo vidí okolo seba opísala jej mŕtva mama vo svojom zápisníku a Meggie si doteraz myslela, že je to iba plán na knihu.
Po čase pochopí, že všetko je to pravda a jej mama opisovala skutočné miesta, ľudí a udalosti. Týmto zistením sa jej život nenávratne zmení a jej prvoradou misiou je dostať sa domov.
To však nie je ľahké, pretože sa v Ametystovom lese musí skrývať kvôli svojmu výzoru: tam je totiž každý blonďavý a má modré alebo sivé oči - do čoho červenovlasá a zelenooká Meggie nezapadá. Obyvatelia Ametystového lesa sú veľmi nepriateľskí voči každému kto je iný, či už výzorom alebo aj chorobou.

Svet:
Janelle: Po tejto knihe je celkom jasné, že nás čakajú ešte ďalšie knihy keďže napriek tomu, že bol príbeh veľmi bohatý na zápletky, po jeho dočítaní máte naozaj pocit, že všetko je ešte pred vami. Opis Ametystového lesa, sme v knihe dostávali v takých správnych dávkach a dúfam, že v ďalších častiach to bude Majka nabaľovať podobným tempom a rozvinie aj ďalšie časti tohto sveta. Špeciálne dúfam, že sa dozvieme viac o histórií sveta a o jeho prepojení s naším "skutočným" svetom a o role, ktorú tam hrajú miesta ako Stonehenge.

Bailey: Súhlasím s Janelle v tom, že je veľmi očividné, že je to prvá časť série. Keby mám totiž povedať, čo bola hlavná dejová linka jednotky, ani by som to tak jednoducho zhrnúť nevedela - deje sa mnoho vecí z mnohých príčin. Niet sa čomu čudovať, knižka je hrubá a príbeh je veľmi komplexný, alebo ako by som to nazvala. Svet je vybudovaný krásne, minimálne teda to, čo z neho bolo ukázané v jednotke. Určite dúfam, že v ďalších dieloch sa dostaneme aj do jeho zvyšných častí a spoznáme aj ostatné rasy, ktoré tu žijú. A, samozrejme, to prepojenie s našim svetom bolo zabudované veľmi zaujímavo a som zvedavá, ako sa to všetko ešte vyrieši.

Postavy:
Janelle: Hlavná postava bola podľa mňa fajn, aj keď niektoré jej myšlienkové pochody a rozhodnutia občas nedávali zmysel. To súviselo najmä s jej prudkou povahou, ktorá sa snáď ďalej rozvinie v pokračovaní. Napriek tomu som si ju zamilovala, lebo má srdce na správnom mieste.
Jednou z mojich obľúbených postáv je Wen, slepý chlapec, s ktorým sa Meggie skamarátila v Ametystovom lese. Je to správny parťák do každého dobrodružstva a jeho kamarátstvo s Meggie som si veľmi užívala. Jeho sestra Denis je taká typická mrcha, avšak jej postava má potenciál aj pre väčšie veci a som celkom zvedavá, kam smeruje. Taktiež sa mi páčila postava Megginho bratranca a ich vzťah a verím, že si o ňom ešte prečítame viac.
Jednou z vecí, ktoré osobne oceňujem je to, že sa v knihe nevyskytla žiadna romantická zápletka. Naozaj nebola núdza o dejové línie, ak by tam bola, tak by bola už naozaj navyše. Nejaké náznaky do budúcna tam boli, a na tie sa úprimne teším v ďalších knihách.

Bailey: V jednom sme sa s Janelle hneď zhodli - a to v našej láske k Wenovi. Mám rada, keď je dynamika medzi chlapcom a dievčaťom trochu "prehodená", resp. nedodržuje typické gender norms, a práve chlapec je ten citlivý a dievča taká divoška, čo bol presne tento prípad. Tým, že rozmýšľali dosť opačne, bolo zaujímavé sledovať, aké majú s Meggie na niektoré situácie úplne odlišné názory. Wen bol v niektorých situáciách až príliš cudný, ale čo iné očakávať od takej cinnamon roll. Meggie ako hlavná hrdinka bola fajn, nechytila ma úplne za srdce, ale páčilo sa mi, že má osobnosť, o čo je občas pri hlavných hrdinkách v YA literatúre núdza. V každom prípade jej drzá povaha ťahala dej ďalej. Wenova sestra Denis bola dosť protivná, hlavne k nemu, ale niečo vo mne má pre také postavy slabosť, tak dúfam, že sa ešte rozvinie a uvedomí si svoje chyby. Ostatné vedľajšie postavy som mala poväčšine tiež rada, určite by som spomenula ešte Liu, Megginu kamošku z Ametystového lesa, ktorú som si tiež veľmi obľúbila, hlavne jej vášeň pre módu.
Priateľstvá v tejto knihe boli super. Čo sa týka romantických vzťahov, súhlasím s Janelle, už by tu na to naozaj nebol priestor a nasilu vnucované romantické linky naozaj nemusím. Mám pocit, že v ďalších dieloch sa toho istotne vyskytne viac, tak dúfam, že to bude dobre spracované, lebo ak sa bude diať to, čo si myslím, že by sa mohlo, je tam potenciál.

Špecifickejšie k deju sa veľmi vyjadrovať nechceme, keďže táto recenzia má byť bez spoilerov. Ak by ste s nami však chceli o tejto knihe pokecať podrobnejšie, pokojne napíšte do komentárov/na instagram, budeme rady.

Celkové hodnotenie:
Janelle: Vílie príbehy nepatria k mojím obľúbeným, avšak V znamení ametystu si ma získalo, keďže nepatrí k typickým príbehom o vílach.  Táto prvotina ma príjemne prekvapila a teším sa na ďalšie dobrodružstva, ktoré má pre nás Majka isto už nachystané. Som rada, že takýto dobrý príbeh vyšiel práve z rúk slovenskej autorky a dúfam, že v budúcnosti uvidíme na pultoch viacero slovenských knižiek tejto kvality. Majke držím prsty, nech čím skôr dokončí editovanie a poponáhľa sa s vydaním dvojky, na ktorú sa viacero z nás už isto teší.
Knižke dávam 5 hviezdičiek.

Bailey: Celkovo hodnotím V znamení ametystu veľmi pozitívne. Myslím si, že to do YA literatúry prinieslo opäť niečo nové a určite si prečítam pokračovania. Svet, postavy aj dej boli skvelé. Chýbalo mi tam len troška niečoho, čo by mi naozaj utkvelo v pamäti. Ale inak naozaj super, som rada, že Majka robí dobré meno slovenským autorom a prajem jej veľa šťastia s písaním ďalších dielov.  Ak budú také dobré, ako V znamení ametystu, tak sa môžeme naozaj tešiť.
Dávam 4,5 hviezdičky.

You Might Also Like