Čo si prečítam? │Diverzifukujem si tbr

augusta 11, 2020































Ahojte!
Tento rok sa pre mňa knižne začal v znamení rereadov, a tak som upadla do takej rutiny. Z nej ma trochu vytiahol #asianreadathon, počas ktorého sa mi podarilo prečítať Little Fires Everywhere od Celeste Ng. Na moje prekvapenie som sa do tej knihy úplne zamilovala, a to aj napriek tomu, že vôbec nepatrí do žiadneho z mojich preferovaných žánrov. 
A už niekde tam skrsla myšlienka, čo takto skúsiť nejaké iné knihy, ktoré sú mimo moju komfortnú zónu.


A potom prišla krutá realita nedávnych udalostí v Amerike, ktoré ma prinútili sa zamyslieť nad svojim životom a privilégiami. V mojom knižnom svete to začalo otázkou, koľko kníh od čiernych autorov som vlastne čítala? Čítala som vôbec nejaké?
Skutočné číslo bolo naozaj zarážajúce a preto som sa rozhodla, že je čas na zmenu.
Čo to znamená? Viac kníh od čiernych a ázijských autorov, viac lgbtq+ kníh od autorov, ktorí do tejto skupiny patria a taktiež experimentovanie s novými žánrami, ktovie, možno nájdem nejaký nový, ktorý sa zaradí k mojím obľúbeným.
Bola by som rada, ak by som na konci tohto roka mohla povedať, že aspoň 20% kníh, ktoré som prečítala boli od čiernych a ázijských autorov.
Čo by v mojom prípade, pri predpoklade, že za rok prečítam 60 kníh, znamenalo že to bude aspoň 12 z nich.
Ešte predtým ako sa pustím do tvorby TBR, vám sem nalinkujem jeden odkaz na dokument od Netflixu o systematickom rasizme v USA, ktorý sa venuje tejto problematike. Mne osobne dal veľa informácií, o ktorých som nemala ani poňatia a pomohol mi pochopiť mnohé z problémov, ktorým musia čierni ľudia čeliť -  https://www.youtube.com/watch?v=krfcq5pF8u8.

A teraz šup ku knihám, ktoré plánujem čítať v čo najbližšej dobe:

Dear Martin od Nic Stone
Hlavnou postavou je Justyce McAllister, ktorý je prvotriedny študent s vyhliadkou štúdia na prestížnej Ivy League univerzite. Po incidente s políciou, kde Justyca neoprávnene zadržia, začne písať listy Dr. Martinovi Lutherovi Kingovi Jr., v snahe vysporiadať sa s touto udalosťou.
- Kým som sa dostala k zverejneniu tohto článku, tak som knižku už aj prečítala, ale chcem ju spomenúť kvôli tomu, že pojednáva o policajnej brutalite, čo je nielen aktuálna téma, ale aj hrozný problém a ponúka iný (iný ako u nás) pohľad na políciu a na rasovú profiláciu.

When Dimple Met Rishi od Sandhya Menon
Dimple zmaturovala a už sa nevie dočkať letného programu pre nádejných web developerov. Jej rodičia majú predstavu o jej budúcnosti, ktorá zahŕňa "Ideálneho indického manžela", ju však svadba vôbec nezaujíma.
Rishi Patel má rád usporiadaný život a vyznáva tradície. Keď sa dozvie, že jeho budúca manželka bude navštevovať ten istý letný program ako on, vyzerá, že ide o skvelú príležitosť ako ju spoznať.
Až tam sa ukáže, či sa protiklady skutočne priťahujú.
- Trošku sa bojím toho aspektu dohodnutého manželstva, ale mám rada romance typu protiklady sa priťahujú, takže sa to možno nejako vyrovná. Dúfam, že sa dozviem aj čo to zaujímavé o web developerstve.

Everything I Never Told U od Celeste Ng
Je román o čínsko-americkej rodine žijúcej v mestečku Ohio v 70. rokoch. Lydia je obľúbeným dieťaťom svojich rodičov -  Marilyn a Jamesa Lee a oni sú odhodlaný splniť si prostredníctvom nej svoje dávne sny. Všetky ich plány sa zrútia, keď sa telo Lydie nájde v miestnom jazere.
- Trošku krátky popis, ale myslím si, že v tomto prípade je menej viac. V týchto typoch príbehov sa rada nechám prekvapiť.


With the Fire on High od  Elizabeth Acevedo
Emoni Santiago to nemá v živote ľahké, v poslednom ročníku na strednej sa musí starať o svoju malú dcérku a starú matku. Jediné miesto, kde sa môže skutočne uvoľniť, je kuchyňa, no hoci je nesmierne talentovaná, nemá čas na školský kulinársky kurz a ani peniaze na triedny výlet do Španielska. Napriek tomu, že vie, že by nemala snívať o tom, že raz bude pracovať v skutočnej kuchyni, tomuto snu sa len ťažko odoláva.
 - Nemyslím si, že som niekedy čítala o slobodnej matke a ani o niekom, kto je talentovaný kuchár. Dúfam, že pochytím aj nejaké skvelé recepty :)

Príbehy svätené vetrom od Ľudovíta Didiho
Príbehy z rómskeho prostredia písané štýlom magického realizmu, zamerané na rozvetvenú rodinu Róma Ondráša a ich veselé príhody.
- Magický realizmus je taký ten žáner, do ktorého by som sa chcela začať dostávať a toto vyzerá zaujímavo.

So You Want to Talk About Race od Ijeoma Oluo
Kniha ponúka moderný pohľad na rasové problémy v Amerike. Venuje sa otázkam, ako sú privilegovanosť, policajná brutalita, mikroagresie a iné.
- Myslím si, že je to dôležitá téma o to viac v dnešnej dobe. Na knihách je super práve to, že sa môžeme dozvedieť niečo o živote ľudí s úplne odlišnými skúsenosťami.

Odkedy som začala písať tento článok, prešlo troška viac času ale myslím si, že je stále dôležité podporovať antirasizmus a rovnoprávnosti a aj také malé zmeny, ako to, že si raz za čas kúpite a  prečítate knižku od niekoho, kto má odlišné životné skúsenosti ako vy, prinesú pozitívnu zmenu.

You Might Also Like

0 comments