Vrania šestka - Leigh Bardugo I recenzia (spoiler-free)

Autor: Leigh Bardugo
Počet strán: 488
Väzba: brožovaná
Vydavateľstvo: Slovart
Žáner: YA, fantasy

Anotácia:
Ako najlepšie spáchať neuskutočniteľný zločin? Najmite si najhoršieho zločinca a ponúknite mu miliónovú odmenu. Pre Kaza je práve táto práca možnosťou pre dosiahnutie jeho pomsty. Práve preto zostaví tím tvorený tými najlepšími a najzúfalejšími indivíduami.
Ich úlohou je dostať sa na Ľadový dvor a uniesť z neho najžiadanejšieho väzňa, ktorého existencia môže rozpútať boje v celom svete. Táto úloha nebude vôbec jednoduchá, keďže Ľadový dvor je nedobytná pevnosť. Podarí sa Inej, Kazovi, Jesperovi, Wylanovi, Nine a Matthiasovi zdolať túto nemožnú úlohu?

Hodnotenie obálky:
Janelle: Myslím, že tuto je to naozaj jasné. Táto obálka je proste nádherná. Myslím si, že je naozaj málo ľudí, ktorým by sa nepáčila. Páči sa mi kontrast tmavého pochmúrneho pozadia, ktoré je s časti tvorené vraním krídlom a výrazného červeného písma.
Bailey: Podľa mňa vyzerá obálka úplne úžasne a hodí sa k celkovej atmosfére knihy. A tie čierne strany sú naozaj super detail.

Janelle:
Ak niekto doteraz nepočul o tejto knihe, musí fakt žiť v jaskyni. Totiž aj to je to, čoho som sa bála pred čítaním, že je prehypovaná až veľmi a že budem úplne sklamaná. Túto knižku som dostala od sestry na Vianoce na svoju žiadosť (lol) a keďže Bailey ju dostala taktiež, rozhodli sme sa to buddyreadovať.
A teraz k samotnej recenzii, kde by som tak začala... Kniha je rozdelená na šesť častí, strieda sa viacero pohľadov, povedala by som, že najviac je tam asi kapitol z pohľadu Kaza a Inej. Z vizuálnej stránky oceňujem čierne okraje stránok, obrázky s názvami kapitol a stránky, ktoré vyčleňovali jednotlivé časti knihy.
Musím povedať, že dej mi neprišiel extra komplikovaný a troška som čakala niečo iné. Napriek tomu som knihu naozaj zhltla na jeden raz. Jednou z vecí, čo mi trocha vadilo bolo to, že prvých pár kapitol som mierne tápala v pojmoch, keďže som predtým nič zo sveta Gríš nečítala. Po pár kapitolách mi však tie veci došli už z kontextu takže veľké mínus to nebolo. Ďalej by som priala niektorým postavám a vzťahom viac priestoru a taktiež som chcela aby sa viac vecí stalo a rozvinulo. To sa predpokladám, že stane v pokračovaní. V podstate je jediná seriózna kritika tohto diela to, že ho chcem viac. A to teda nie je vôbec negatívne.
A teraz ku kladom. Začnime postavami, všetky alebo skoro všetky postavy (čau Matthias) boli síce charaktery diskutabilných mravov ale naozaj som im priala aby uspeli vo svojej úlohe a dočkali sa svojho "šťastného" konca. Medzi mojich obľúbencov patril Wylan, ktorému sa dostalo žalostne málo priestoru a dokonca nemal ani jednu kapitolu zo svojho pohľadu. Jesper, Nina a Inej sa držia v rebríčku mojej priazne tesne vedľa seba. Kaz bol jednoznačne zaujímavá postava, myslím, že pre väčšinu ľudí je aj obľúbencom. Možno by si získal aj mňa ak by nebolo druhej polovice knihy, kde som mala pocit, že sa správal v rozpore s tým, čo nám bolo predstavené v prvej časti. A Matthias mi často liezol na nervy aj keď chápem jeho zámery a zmýšľanie a aj to, prečo bol ako postava dôležitý.
Svet, ktorý nám bol predstavený bol naozaj zaujímavý a skvelo vystavaný. Prostredie zločincov nie je úplne bežné v YA a prišlo mi dosť realistické ale zároveň akosi čarovné, sme predsa vo fantasy svete.
Zápletka bola dobrá aj dobre prevedená. Preferovala som však prostredie zločineckého Ketterdamu pred chladnými stenami Ľadového paláca.
Určite je to čítanie, ktoré stojí za to aspoň skúsiť, špeciálne ak máte radi charakterovo ladené knihy, fantasy, young adult, zločin a dobré knihy (lol).
Snažila som sa byť stručná a k veci, keďže vás čaká ešte názor od Bailey a ja sama nerada čítam dlhé recenzie.

Bailey:
Musím povedať, že súhlasím skoro so všetkým, čo Janelle napísala. Tiež mi zo začiatku chvíľu trvalo, kým som si zvykla na všetky nové názvy a miesta a postavy, preto som bola vďačná za mapy, ktoré sa nachádzajú na začiatku knihy. Po pár kapitolách som si ale zvykla a Griša svet ma úplne pohltil.Celkový nápad knihy, a teda nebezpečná lúpež, mi prišiel veľmi zaujímavý a tešila som sa, ako sa to rozvinie. Mám veľmi rada príbehy, kde je skupina veľmi odlišných ľudí, ktorí musia z nejakých dôvodov spolupracovať a potom z nich vznikne akási netradičná rodinka. Bonus ak sú ešte aj vydedenci spoločnosti.
Veľmi sa mi páčilo, že sa kniha toľko sústredila na jednotlivé postavy. Potom boli naozaj prepracované a pôsobili realisticky (teda realisticky v rámci Griša sveta), hlavne oproti postavám z iných YA kníh, ktoré sú často na jedno kopyto. Musím však takisto vytknúť nedostatok prestoru pre Wylana, na ktorého pohľad som čakala márne celú knihu. Dúfam, že v pokračovaní sa už dočkám, pretože som si jeho postavu dosť obľúbila. Môj favorit bol asi Jesper, ale skvelé boli aj Nina a Inej. Od Kaza som úprimne čakala trochu viac, keďže ho snáď všetci čo čítali Vraniu šestku úplne milujú. Bol fajn, len som čakala niečo viac extra. Ale chápem, prečo sú nim ľudia tak posadnutí. Jediný, kto mi fakt nesadol, bol Matthias, ktorého som miestami fakt nevedela vystáť.
Čo sa týka vzťahov, všetko bolo viacmenej predvídateľné. Nechcem dávať spoilery, tak len tak okrajovo spomeniem, že jeden z hlavných vzťahov mi fakt nesadol, pretože mi prišiel až moc toxický. Normálne mám love/hate dosť rada, ale v tomto prípade mi to bolo až nepríjemné čítať. Čo ma však príjemne prekvapilo, bolo priateľstvo Niny a Inej. V skupinách, kde sú dve ženské postavy, sa často stáva, že sa z nejakých neznámych dôvodov neznášajú, závidia si, snažia si prebrať chalanov a podobne. Tu to tak však vôbec nebolo a mali dosť spoločných scén, kde sa o seba úprimne zaujímali a nebola medzi nimi žiadna súťaživosť či žiarlivosť.
Celkovo nemám nič výrazné, čo by som vytkla. Zamilovala som si postavy aj dej a myslím si, že Leigh Bardugo vytvorila niečo naozaj špeciálne. Už sa neviem dočkať pokračovania.

Celkové hodnotenie:
Janelle: Teším sa na pokračovanie, takže už to svedčí, že na mne kniha zanechala pozitívny dojem. Nebola som si celkom istá hodnotením hneď po prečítaní, no dávam jej 4,75 hviezdičiek.